Hvad er formålet med SEO?
Formålet er simpelt, som virksomhed ønsker man at være det første, som en potentiel kunde får øje på, når de søger på din branche eller services. Det er uanset om man fokuserer på B2B eller B2C. Alle undersøgelser viser, at klikraten stiger eksponentielt, des højere placering man har.
Klikraten indebærer, hvor ofte der bliver klikket på en given placering på Google, hvilket holdes op mod det samlede antal af søgninger på det pågældende emne. Ser man på den overordnede statistik for samtlige søgninger på Google indikeres det, at placering #1 har en klikrate på 26,21%, #2 har en klikrate på 10,53, #3 har en klikrate på 6,81% osv. Som det ses, formindskes dette tal støt i takt med at placeringen falder.
Formålet med SEO er derfor, at sikre sin virksomhed en så høj placering som muligt på Google, for at forøge klikraten, således at flere potentielle kunder og interessenter ser hjemmesidens indhold.
Hvordan fungerer SEO?
Søgemaskiner såsom Google har algoritmer, der analyserer samtlige hjemmesider ud fra en række kendte og ukendte parametre. De analyser, som algoritmen foretager, bliver benyttet til at vurdere, hvor relevant indholdet er for det pågældende søgeord. De resultater, der vurderes som værende mest relevant for en specifik kombination af ord, er således dem, der ender med at rangere højest. Derudover lægger Googles algoritme stor vægt på det, der kaldes EAT (Ekspertise, Autoritet og Troværdighed). Derfor skal disse også være gennemgående temaer i det indhold, som figurerer på din hjemmeside.
Her på siden gennemgår vi nogle af de elementer, som det er vigtigst at fokusere på, hvis man vil opnå en god organisk placering på Google.
Indhold & Tekstforfatning
Hvis du ikke nævner de rigtige ord og emner på din side, kommer ingen til at finde den. Derfor er det altafgørende, at du har nogle relevante og spændende tekststykker, der relaterer sig til det arbejde, som din virksomhed laver. Dertil kan man optimere sin placering ved at strukturere sit indhold korrekt. Blandt andet skal de søgeord, som udgør de vigtigste emner for din virksomhed, gerne figurere i overskrifterne samt løbende i indholdet. Dog skal man undgå det såkaldte ‘keyword stuffing’, hvilke indebærer at inkorporere søgeordet så mange gange som muligt i en tekstparagraf. Gør man dette, vil det lede til at Google kategoriserer det som et forsøg på at manipulere algoritmen, hvilket i sidste ende vil have en negativ effekt på din ranking. Dermed sagt skal man selvfølgelig bruge søgeordet, det skal blot bruges med omhu og på en måde der reelt er relevant for læseren. Indhold kaldes i SEO-øjemed ofte for on-page SEO, selvom dette begreb også dækker over andre parametre end blot tekst.
Linkbuilding
Dette går hånd i hånd med det førnævnte fokus på EAT. Linkbuilding er et stærkt værktøj til at adskille dig fra andre, som ikke benytter sig af dette trick. Du kan bl.a. benytte linkbuilding til at underbygge argumenter eller videregive nyttig information på din egen hjemmeside. Dette er med til at cementere din ekspertise, og fremvise at der er hold i dine argumenter. Vigtigst af alt er det dog, at andre linker til din side. Derfor er det en god idé at lægge megen flid i at producere noget godt indhold, som er nyttigt og brugbart for andre, da dette vil lede til mere ekstern linking. Linkbuilding er et af de mest afgørende elementer i den del af SEO, der kaldes for off-page SEO.
Teknisk SEO
Dette begreb dækker over en lang række tekniske praksisser, som kun Google kender til fulde. Dog ved vi alligevel meget om, hvad der lægges vægt på, når Googles crawler-værktøjer og algoritme undersøger en hjemmeside. Teknisk SEO dækker bl.a. over: design, UX (brugeroplevelsen), loadingtid, brugervenligheden, sidens kode, at siden kan bruges fra flere enheder og meget andet. Det er f.eks. specielt vigtigt, at den webdesigner, der udvikler jeres hjemmeside, ved hvordan forskellige elementer bedst indekseres, så det er let for algoritmen at forstå elementets formål og indhold. Vi anbefaler, at man får en professionelt uddannet til at optimere disse ting for sig, da det kræver særlige færdigheder for at vide, hvordan man bedst optimerer de tekniske aspekter ved SEO.
Vil du vide mere om, hvordan en gennemført SEO-strategi kan skabe værdi for dig? Vi har både tekniske SEO-specialister og indholdsspecialister, der kan rådgive dig om, hvordan du får mest muligt ud af din SEO-strategi.
Din partner til SEO i Aarhus
Som bureau, der arbejder med SEO fra vores kontor i Aarhus, har vi nemt ved at servicere kunder over hele landet. Med Aarhus’ centrale beliggenhed kan vi nemt køre ud til resten af Jylland og Fyn eller tage færgen til Sjælland. Dertil er vi også særligt glade for at arbejde med kunder, som også hører til i Aarhus. For det betyder nemlig ofte, at der opstår lejligheder til at svinge forbi hinandens kontorer og se den anden parts arbejde. At have en god forståelse for, hvad en samarbejdspartner arbejder med skaber nemlig ofte et rigtig godt udgangspunkt for det videre arbejde. Med en god grundforståelse får man meget nemmere ved at hjælpe med at promovere en virksomheds produkter og services. Jysk Webbureau startede i Aarhus, og vi flyttede i slutningen af 2023 i splinternye lokaler direkte i centrum af byen, mere specifikt på Frederiksgade. Vi giver derfor meget gerne en kop kaffe til kunder eller andre nysgerrige, der har lyst til at svinge forbi kontoret og udforske deres muligheder med SEO eller en ny professionel hjemmeside.
Spar tid og frustrationer ved at vælge et SEO-bureau
Som professionelt SEO Bureau forstår vi udmærket, at det som virksomhedsdrivende kan være svært at finde tid til at prioritere sin digitale tilstedeværelse. SEO og andre digitale discipliner kan være en uoverskuelig affære at skulle forstå, hvis man skal starte helt fra bunden.
Men vi kan fra hjertet sige, at det er ærgerligt at gå glip af de uhyrligt mange fordele, som en velgennemtænkt SEO-strategi kan skabe. Forestil dig at I stedet for at skulle sidde og kæmpe ved telefonen eller på landevejen med at sælge dit produkt, kan kunderne komme til dig helt af sig selv, hvis blot dine online kanaler er opsat korrekt.
Dette kan være din nye virkelighed, hvis du vælger Jysk Webbureau som din troværdige og værdiskabende SEO-partner. Du kan opnå topplaceringer på Google, så kunderne bliver præsenteret for dine produkter og services som det første, når de er på jagt efter en ny udbyder. Udover at en effektiv SEO-strategi skaber mere trafik, bliver denne trafik også til flere konverteringer.
Hvilken værdi skaber SEO specialister?
Selvom det kaldes en SEO-specialist, er det en rolle, der kræver overraskende meget viden og mange forskellige kompetencer. Det handler naturligvis om at kende alt til SEO, men derudover skal SEO-specialister bl.a. også hurtigt kunne danne sig en forståelse for en forretning, vide hvordan andre digitale discipliner påvirker SEO-muligheder, hvilke andre værktøjer man kan udnytte til at skabe bedre SEO-resultater, samt hvordan SEO fungerer på andre platforme udover Google. Google er bestemt den vigtigste platform, da det er her størstedelen af trafikken foregår. Men på andre platforme og søgemaskiner såsom Bing, Yahoo og Sociale Medier er SEO også afgørende. På trods af at disse platforme er mindre vigtige og ofte nedprioriteres, ved alle de bedste SEO-specialister, at selv de mindste detaljer tæller. Vidste du f.eks. at de resultater, du finder, når du søger på f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok også i stor grad defineres af SEO? På LinkedIn dukker du f.eks. kun op i søgninger, hvor de pågældende ord, der søges efter, findes på din profil. Hvis du derfor bruger LinkedIn til at gøre opmærksom på dig selv og din virksomhed, kan man derfor med fordel inkludere relevante søgetermer i sin profilbeskrivelse samt i de opslag, man laver. Hvis man så samtidig lejlighedsvis linker til sin hjemmeside fra sin profil en gang imellem, vil dette også have en yderligere positiv effekt på rangeringen på Google. Det er tips som disse, som de færreste kender til, men som en SEO-specialist bør vide, for at kunne sikre en helheds- og resultatorienteret SEO-strategi, der er til gavn for kunderne. Det er netop derfor, du bør vælge Jysk Webbureaus SEO-specialister til at forbedre din placering, vi kender til alle de små kneb og detaljer, som man bør være opmærksom på.
Hvordan kommer man i gang med at arbejde med SEO?
Søgemaskineoptimering kan virke som en uoverskuelig disciplin, hvis man endnu ikke er startet. Det kan være udfordrende at danne sig et overblik over, hvilke begreber og værktøjer man skal bide særligt mærke i, hvordan man tager hul på at optimere sin hjemmeside, og hvor meget man egentlig skal vide, før man går i gang.
I vores artikel ’Hvad skal du vide for at komme i gang med søgemaskineoptimering’ har vi forsøgt at gøre det så simpelt for dig som muligt at forstå. Her skriver vi kort og præcist om, hvad der er særligt vigtigt at vide, når man skal tage hul på arbejdet med SEO.
Dit datadrevne SEO-bureau
Vores SEO-arbejde tager altid udgangspunkt i konkret data. Udover, at vi har en masse databaseret erfaringer og viden fra mange års arbejde med SEO, tager vores indledende strategi altid udgangspunkt i jeres nuværende status. Derfra planlægger vi en konkret handlingsplan, og vi tracker løbende udviklingen af jeres placeringer gennem data, så vi ved præcis, hvilken effekt vores indsats og ændringer skaber for jer.
Værktøjer til din SEO indsats
Her finder du en liste over værktøjer og metoder, der gør det let for dig at starte på din rejse mod bedre digital synlighed. Nogle er mere tidskrævende og komplekse end andre, og du vil se de bedste resultater, hvis du vælger en holistisk tilgang, der inkorporerer det hele. Men alle skal starte et sted, og selv hvis du blot laver en lille smule, vil du stadig se væsentlige forbedringer af din placering!
Vi hjælper dig selvfølgelig hellere end gerne med at varetage hele SEO-projektet og drive jeres udvikling på Google.
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse bør være et af de første skridt, som man foretager sig i sin stræben efter bedre søgemaskineplaceringer. Her undersøger du, hvilke emner og ord, som dine kunder søger på, når de er på jagt efter dine produkter eller services. Du har måske allerede en idé om, hvilke det drejer sig om, men måske du vil blive overrasket over ord og kategorier, som du ikke havde overvejet.
Teknisk analyse
Til dette punkt anbefaler vi, at I vælger en samarbejdspartner med stærk digital ekspertise med specielt fokus på hjemmesider. Det er vigtigt, at din SEO-partner har indgående kendskab til, hvilke ting der kan hindre Googles crawlerværktøj, og hvordan både frontend og backend opsættes på den mest hensigtsmæssige måde. Vil du selv starte processen, inden du kontakter en professionel? Så kan vi anbefale dig at åbne Google Search Console. Her indsætter du blot din egen URL og bekræfter ejerskab, så kan du se hvorvidt, at alle elementerne på din side er indekseret korrekt. Såfremt at alle elementer er indekserede, betyder det, at det har været muligt for Googles crawlerværktøj at læse alle elementerne, og du har dermed allerede taget det første skridt mod en fuldt SEO-optimeret hjemmeside.
Har du brug for hjælp til det tekniske? Som professionelt SEO Bureau har vi en række specialister, der gerne hjælper dig med at regne ud, hvordan du kommer til tops i din branche ved at udnytte potentialet i SEO.
Google Pagespeed Insights
Dette værktøj fra Google kan give dig et godt basisoverblik over, hvordan din side rangerer ifht. opsætning, SEO, loadingtid og meget andet. Det er ikke fyldestgørende, og du vil opnå meget bedre resultater med eksperter, der ved præcis hvilke parametre, der skal undersøges og lægges vægt på. Men det er et godt sted at starte med at få en grundlæggende idé om, hvor der er plads til forbedring. Derudover giver værktøjet også mulighed for, at du kan udbygge din forståelse af, hvilke elementer på en hjemmeside, der bidrager til at skabe en god oplevelse og god SEO.
Værktøjet kan findes på - https://pagespeed.web.dev/
Hvad er EEAT & hvad skal du bruge det til?
EEAT er en forkortelse for de engelske begrebet: Expertise, Experience, Authority og Trustworthiness. Disse er alle særdeles relevante termer, når man arbejder med SEO.
De udgør nemlig en stor del af måden, hvorpå du kan vise Google og andre søgemaskiner, at du oprigtigt ved noget om de emner, som du skriver om. Du kan bruge mange forskellige værktøjer og metoder til at fremvise disse kompetencer. Det kan gøres med forskellige typer content eller ved at lægge større vægt på bestemte indikatorer i det indhold, som din virksomhed publicerer på jeres hjemmeside.
I vores blogpost ’Hvad er EEAT – og hvorfor skal du vide det?’ dykker vi dybere ned i emnet og forklarer hver enkelt begreb i detaljer, så du kan forøge dine chancer for at nå til tops i søgealgoritmen.
Anvend en værdifuld markedsføringsstrategi
Selvom SEO kan hjælpe dig til at få flere salg, flere konverteringer og dermed mere omsætning, er det ikke nødvendigvis altid dets primære formål. SEO er nemlig i lige så høj grad et markedsføringsværktøj som det er et salgsværktøj. Den primære grund er, at SEO øger kendskab og synlighed. Med en succesfuld SEO-strategi sker der specifikt det, at kendskabet til din virksomhed forøges blandt din primære målgruppe, og dertil øges jeres synlighed i algoritmen, hvilket vil sige at flere mennesker eksponeres for din virksomheds brand og services. I længden kan det lede til vildt imponerende resultater, samt en organisk omsætning der førhen var helt utænkelig!
En gennemtænkt SEO-strategi, der er udført korrekt, vil sørge for, at jeres brand er ét af de første, som kunderne møder, når de søger efter bestemte services eller produkter. Det leder ikke direkte til salg, men hvis kunderne i jeres målgruppe ser jeres brand som et af de første på Google, vil de være mere tilbøjelige til at associere jeres brand med disse services. Dermed vil I blive en af de første virksomheder, som de tænker på, når de skal bruge den pågældende service – dette kendes også som ‘top of mind’, altså at I er det første kunden forbinder med et bestemt produkt eller service. I fagsprog kendes dette koncept også som ‘brand awareness’ eller ‘brand recognition’.
For nogle kan dette lyde som en stor satsning, der ikke har garanti for resultater. Men dertil må vi nu engang sige, at sådan er det med enhver salgs- eller markedsføringsstrategi, og hvis nogen fortæller dig andet, så lyver de. For at opnå garanti med sin SEO og markedsføring, er det afgørende at have en partner, der forstår parametrene for succes og ved, hvordan de opnås i praksis. Som professionelt SEO-bureau ved vi præcis, hvordan man eksekverer på en strategi og opnår digital succes med søgemaskineoptimering. I modsætning til andre garanterer vi dig ikke en topplacering på få uger, for det kan ikke lade sig gøre! Dette er blot den barske realitet, men enhver der ved noget om emnet, og ikke bruger det som et billigt salgstrick, ved at det er korrekt. Man kan forbedre sin placering meget på kort tid med en målrettet plan, men de helt gode placeringer øverst på forsiden af Google kræver månedsvis af målrettet indsats for at opnå.
Men det er slet ikke uopnåeligt, det kræver blot en plan og strategi, og det er derfor, vi er her! Vi har allerede skaffet et væld af kunder i vidt forskellige brancher og størrelser mange placeringer på Googles forreste sider indenfor deres brancher, og vi gør gerne det samme for dig!
Som dit lokale SEO-bureau i Aarhus hjælper vi dig med at lægge en konkret plan, så du kan nå de helt gode placeringer og blive top of mind hos dine forbrugere! Vi lover dig ikke urealistiske resultater, vi fokuserer på konkrete indsatser og målsætninger, og vi holder jeg løbende opdateret på jeres udvikling, så I ved præcis, hvad I får for pengene! Hos os er der ingen billige salgskneb, vi deler gerne vores tidligere resultater med jer, og vi fokuserer målrettet på jeres succeskriterier og sørger for, at I opnår dem.