Hvilke platforme bruger man til digital markedsføring?
Digital markedsføring er en disciplin, der har mange afgreninger af varierende kompleksitet. Udvalget er altså stort, og virksomheder bør med omhu vælge de platforme, som er mest relevante for dem og deres kernemålgruppe. Dette vil altid afhænge af mange forskellige faktorer, herunder din virksomheds størrelse, dine markedsføringsressourcer, jeres branche, jeres produkttyper og meget mere.
I denne proces findes der dog særligt ét relevant spørgsmål, som enhver person med marketingansvar bør stille sig selv: ’Hvor søger vores potentielle kunder efter information om os?’.
For det allervigtigste element i et digitalt markedsføringsprojekt er i virkeligheden noget så simpelt som, at din virksomheds budskaber skal være til at finde, der hvor dine kunder søger efter dem.
På den måde sikrer du en rød tråd i din markedsføring, så potentielle kunder kontinuerligt bliver eksponeret for dine markedsføringsbudskaber. Med denne metode kan du sikre dig, at kunderne på sigt begynder at associere din virksomhed med specifikke ydelser og produkter, så du er forrest i deres bevidsthed, når de er klar til at købe.
Herunder får du et overblik over de mest populære platforme, hvor folk, der er i færd med at afsøge markedet for en leverandør, søger efter virksomheder som din.
Søgemaskiner
Søgemaskiner er typisk der, hvor en mulig kunde vil starte deres søgning. Her vil de søge efter relevante produkt-, service- eller branchetermer. Søgemaskinen vil derefter give dem en række resultater, som rangeres primært efter deres relevans. Som virksomhed kan man selv gøre en indsats for at være til stede i søgeresultaterne, når der søges efter produkter, viden eller ydelser, som I kan tilbyde.
Det primære værktøj, som man kan tage i brug for at gøre opmærksom på sig selv i forbindelse med sådanne søgninger er SEO (Search Engine Optimization). Her gør man en målrettet indsats for at rangere på specifikke ord og sætninger, som associeres med de ydelser eller produkter, man udbyder. Dette gøres blandt andet ved, at man udarbejder indhold om disse specifikke emner og fortæller mulige kunder, hvorfor det er værd at vælge din virksomhed som leverandør på dette område.
Den eneste undtagelse er, at man som virksomhed kan betale sig fra at få en af de øverste placeringer på f.eks. Google. Dette gøres via eksempelvis Google Ads, hvor man med den rette viden kan lave motiverende annoncer, som vil dukke op, når folk søger på bestemte emner, der er relevante for din branche.
Det er særligt vigtigt at gøre en indsats på disse to områder, fordi det ofte er den kommunikation, som mulige kunder møder på det første skridt i deres kunderejse. Ergo er det her, hvor man med den rette fængende kommunikation kan fange deres opmærksomhed og lede dem videre gennem sin tiltænkte kunderejse.
Gennem søgemaskiner ledes disse folk typisk videre til din hjemmeside, som derfor også ender med at blive et vigtigt aktiv i kunderejsen.
Hjemmeside
Overraskende mange personer i kundehenvendte roller anser deres hjemmeside som en statisk ting uden synderlig værdi for din virksomheds salgsaktiviteter. Dette kunne dog ikke være længere fra sandheden. Selvom du ikke nødvendigvis kan se det på overfladen.
Uanset om potentielle købere ledes hen på din hjemmeside gennem relevante søgninger på Google, eller fordi de har hørt om din virksomhed andetsteds, vil det ofte være her, de danner deres førstehåndsindtryk af din virksomhed, og hvad I kan tilbyde.
Derfor kan det være en mere fatal fejl, end man lige går og tror, hvis man ikke får prioriteret at opdatere sin gamle side. De folk, der bliver ledt ind på siden, vil hurtigt kunne vurdere, at den ikke er blevet opdateret længe. Og mange vil nok på baggrund af dette drage den konklusion, at jeres produkter eller ydelser nok er i samme forfatning. Fremstår man derimod som en moderne leverandør, med budskaber og visuelt indhold der rammer plet i forhold til kundens forventninger, er de fleste mere tilbøjelige til at danne sig et positivt indtryk af jer og udforske jeres indhold yderligere.
En moderne og professionel hjemmeside er altså et afgørende led i at fastholde mulige kunders interesse og få dem ledt videre på kunderejsen. Du tænker muligvis ikke din hjemmeside som en aktiv salgskanal, men der er en god chance for, at der er en hel bunke mulige kundeemner, som du aldrig kommer i tale med, fordi de allerede har afskrevet jer på baggrund af en forældet digital tilstedeværelse.
Det samme kan også gøre sig gældende på sociale medier, hvor potentielle kunder ofte søger andre typer af information omkring din virksomhed.
Sociale Medier
Sociale medier er som regel en mindre gennemskuelig disciplin, som ofte kan virke uoverskuelig at sætte i gang med og derfor bliver nedprioriteret i virksomheders markedsføringsstrategi. Først og fremmest skal det siges, at man ikke behøver at være til stede alle steder. Det gælder i første omgang om at gør sig bevidst om, hvor ens primære kundesegment befinder sig. For nogle virksomheder vil det være på LinkedIn og Facebook for andre vil det være på Instagram, TikTok og Pinterest.
I vores tidsalder, hvor alle segmenter i stigende grad bruger digitale medier, kan en tilstedeværelse på det rette medie være den afgørende forskel. Her kan personer nemlig danne sig et indtryk gennem mere spiseligt indhold, som ofte er nemmere at forholde sig til i forhold til en ofte overvældende mængde information, som kan findes på f.eks. en hjemmeside.
Her kan du servere dine følgere og andre interesserede med bidder af information, som i deres øjne gør din virksomhed mere menneskelig og tilgængelig. Det kan f.eks. omhandle, hvordan du plejer dine medarbejdere, udtalelser fra tilfredse kunder, virksomhedsarrangementer og meget andet. Oftest skal man her vælge indhold, der passer bedre til et socialt medie, hvor folk får lyst til at interagere og dele deres egen meninger omkring din virksomhed, medarbejdere og produkter.
Dette er typisk en anden og mere jordnær kommunikationsform, som underbygger dine budskaber og de mulige kunders opfattelse af din virksomhed som en troværdig og autentisk leverandør.
Samtidig kan man på de sociale medier eksponere mulige kunder for sine budskaber i en mere afslappet ramme, hvor de muligvis er mere tilbøjelige til at opfatte budskabet som troværdigt.
Dertil søger mulige kunder ofte at få verificeret, at de budskaber, som de møder, rent faktisk er troværdige.
Anmeldelsesplatforme & Udtalelser
Der hvor potentielle nye kunder som regel vil foretrække at søge verifikation af din virksomheds budskaber er blandt dine eksisterende kunder eller andre tredjeparter. I fagsprog kendes dette koncept som ‘social proof’. Denne del af kunderejsen er som regel her, hvor du som virksomhed vil have mindst kontrol over diskurs og budskab. Men dermed er det også her, at kommunikationen vil fremstå mest autentisk, hvis den altså er i overensstemmelse med jeres egne udmeldinger.
Denne usynlige interaktion mellem mulige kunder og eksisterende kunder foregår som regel på review-sider såsom Trustpilot, Google Anmeldelser, Yelp eller Tripadvisor alt afhængigt af jeres branche. Det kan i den forbindelse være en god idé at anmode kunder, som du ved har haft en god oplevelse, om at dele deres erfaring med jer på de pågældende platforme. Og skulle du opleve at få dårlige anmeldelser, er det vigtigt at vise udadtil, at du tager hånd om dette, ved at svare konstruktivt og professionelt på henvendelsen.
Du kan dog også selv tage ejerskab over denne fortælling fra eksisterende kunder på forskellig vis. Det kan være en fordel at supplere de eksisterende anmeldelser på diverse platforme med eksempelvis en testimonial, hvor du inviterer en god kunderelation til at deltage og fortælle om deres oplevelse med jer på kamera. I modsætning til anmeldelsesplatforme, hvor det altid er skrevne anmeldelser, kan det visuelle aspekt med en video bidrage til, at budskabet trænger endnu bedre igennem, når seerne bliver mødt af en reel person, som de kan sætte ansigt på.
Hvad kan du bruge denne viden til?
Den viden, som du har fået i de ovenstående sektioner, forklarer i bund og grund en basal version af en typisk kunderejse. Lige fra deres første søgning efter et bestemt produkt eller en specifik ydelse og til deres mere grundige research af lige netop din virksomhed som leverandør og brand.
Mange salgs- eller markedsføringsansvarlige laver ofte den fejlagtige antagelse, at f.eks. en hjemmeside eller et socialt medie ikke er en aktiv salgskanal, fordi den ikke er sat op til at skulle generere leads eller dirigere mulige kunder videre til en aktiv dialog med jeres salgsafdeling.
Men dette er et forældet perspektiv på kunderejsen, som ofte tager udgangspunkt i virksomhedens perspektiv i stedet for at analysere situationen fra kundens perspektiv. I dag starter kunderejsen næsten altid i det skjulte og stort set uden indflydelse fra virksomheden, før man når længere hen i processen. Mulige kunder afsøger som regel selv virksomhedens digitale kanaler på egen hånd, og dermed dannes deres førstehåndsindtryk af din virksomhed også på egen hånd, helt uden involvering fra en af dine ansatte.
Derfor er det også særligt afgørende, at disse kundehenvendte eksterne digitale kanaler er gennemtænkt og optimeret med de helt rette budskaber og content, så mulige kunder føler sig inspireret og motiveret til at tage skridtet videre i deres kunderejse og enten indgå i en aktiv dialog med en af din virksomheds repræsentanter eller at købe et produkt direkte fra jer.
Vi håber, at du lærte noget nyt fra denne artikel og vil bruge denne viden i dine fremtidige marketinginitiativer. Hvis du vil have mere af denne slags viden og eventuelt en samarbejdspartner, som har helt styr på, hvordan man optimerer samtlige eksterne digitale markedsføringskanaler, så tøv ikke med at henvende dig eller prøv alternativt vores prisberegner. Vi står altid til rådighed med kyndig vejledning og konkrete handlingsplaner.