Vi starter lige med en disclaimer; Vi er ikke rekrutteringseksperter.
MEN vi er til gengæld eksperter i digital markedsføring, og i dag er en stor del af at tiltrække nyt talent til sin virksomhed netop at præsentere sin virksomhed som en god arbejdsplads overfor den tiltænkte målgruppe.
Vi har hjulpet mange virksomheder med netop denne marketing-orienterede del af rekrutteringsprocessen, og derfor vil vi at dele ud af vores viden i relation til denne relativt specifikke del af rekrutteringsdisciplinen.
Så hvad kan du få ud af at læse denne artikel?
Ligesom at markedsføring handler om at tiltrække den rette kundetype, som rent faktisk ønsker at handle hos din virksomhed. Så handler digital rekruttering ligeledes om at gøre din virksomhed attraktiv overfor den rette type kandidater, der kan bidrage til at udvikle og skabe værdi for virksomheden, ideelt set igennem mange år.
I denne artikel kortlægger vi nogle af de markedsføringsværktøjer og metoder, som er særligt gode at benytte i rekrutteringssammenhæng. Dertil vil vi komme med tips til at få endnu mere værdi ud af de kanaler, som du måske allerede i forvejen benytter.
Rekrutteringsvideoer
En rekrutteringsvideo er et effektivt værktøj til at skabe en motiverende fortælling omkring din virksomhed. Det kan enten dreje sig om at arbejde hos din virksomhed som helhed eller være målrettet til en specifik stilling, som du måske ofte rekrutterer til.
I virkeligheden handler det hele om dit ’employer brand’. Det vil altså sige, hvordan du fremstår som arbejdsgiver i bevidstheden hos de personer, der kunne forestille sig at ansøge hos din virksomhed. Her er en rekrutteringsvideo et særdeles effektivt værktøj, da videoproduktion, som inkluderer repræsentanter fra jeres virksomhed, tilbyder et format der er både mere nærværende, autentisk og troværdigt end f.eks. skreven kommunikation.
Her anbefaler vi i særdeleshed et videoformat, der inkluderer ét eller flere interviews, hvor nogle af dine medarbejdere fortæller om deres oplevelser med deres arbejde, at starte hos din virksomhed eller f.eks. den udvikling, som de har gennemgået i deres rolle. Dette har nemlig flere fordele. Blandt andet får potentielle kandidater muligheden for at forventningsafstemme på forhånd uden din involvering grundet udtalelserne i videoen. Dermed vil din kandidatpulje ofte blive mere målrettet og relevant end den måske ellers ville have været. Dertil får de sat et ansigt på en repræsentant fra din virksomhed, dette vil gøre, at jeres brand fremstår mere menneskeligt, tilgængeligt og jordnært. Derudover har man muligheden for at præsentere nogle af de mest spændende og værdifulde aspekter ved jobbet, som kan få kandidater til at vælge at ansøge hos din virksomhed frem for konkurrenterne.
Dette er blot et udpluk af de fordele, som en rekrutteringsvideo kan tilbyde – og ydermere er det et stykke indhold, som ikke har en udløbsdato og derfor kan bruges igen og igen på forskellige platforme i diverse sammenhænge.
Brug din hjemmeside som en aktiv platform til rekruttering
Udover noget inspirerende indhold, der kan motivere ansøgere til at vælge din virksomhed, er det også ganske væsentligt, at dine offentlige kanaler er optimeret til at understørre dine rekrutteringsmål. Hvis ikke mulige kandidater, kan finde den information, som de søger, vil de være mindre tilbøjelige til at ansøge hos jeres virksomhed. Dette kan være af mange årsager, måske kan de ikke regne ud, hvem de skal kontakte. Eller måske kan de ikke finde tilstrækkelig information om den rolle, som de måske ellers ville have haft interesse i.
Det vil typisk være folk, som har opdaget din virksomhed andetsteds eller måske kendte den i forvejen, der vil finde deres vej til din hjemmeside. Derfor kan man også i virkeligheden tænke på kandidatrejsen på samme måde som kunderejsen. Den skal være struktureret til at fodre deres nysgerrighed og ubesværet vise dem vejen til de informationer, som de er på udkig efter. Sådan vedligeholder man deres interesse og sikrer sig, at de bliver ledt videre ned af netop den sti af udvalgt information, som man har tilrettelagt.
Derfor anbefaler vi, at man benytter sin hjemmeside som en aktiv rekrutteringskanal. De fleste, der er interesserede i at arbejde for en virksomhed, vil være tilbøjelige til at undersøge virksomheden på forhånd. Her kan en dedikeret rekrutteringsside være en fordel at have på sin hjemmeside. Denne vil typisk findes under titler såsom ’Jobs’, ’Ledige stillinger’, ’Karriere’, ’Bliv en del af (virksomhedsnavn)’ eller lignende.
På en sådan side kan man nøje udvælge den information og de budskaber, som man ønsker, at fremtidige kolleger skal have for at skabe det helt rette førstehåndsindtryk. Her vælger mange at inkludere en eller flere rekrutterings- & employer branding videoer, som netop kan være delagtig i at skabe en oplevelse udover det, som skrevet indhold kan formå. Dertil vil man typisk finde en liste over ledige stillinger med tilhørende stillingsbeskrivelser og eventuelt anden relevant information, hvor man f.eks. kan sætte ansigt på eksisterende medarbejde, lære mere om virksomhedens kultur og værdier, udforske praktik-/graduateforløb, eller hvordan man søger uopfordret.
Med en dedikeret karriere-side kan I derfor sikre jer, at mulige nye kolleger ender det samme sted og får den samme information. Hertil kan I netop strukturere denne information, så mulige kandidater bliver præsenteret for de budskaber, der på bedst mulig vis kan overbevise dem om, at de bør ansøge lige præcis hos jer.
LinkedIn & Rekruttering
For de fleste rekrutteringsspecialister vil LinkedIn nok ikke være et fremmed værktøj. Det er særdeles udbredt i professionelle kredse og kan på mange punkter rivalisere mere ’traditionelle’ rekrutteringsplatforme såsom Jobindex, Ofir og Indeed. For udover at være et professionelt socialt medie, tilbyder LinkedIn også en ’Job’-side, som flittigt benyttes af ledige til at udforske relevante jobmuligheder. Derfor anbefaler vi også på det kraftigste, at man også bruger tiden på at slå ledige jobs op herinde fra sin virksomheds-side. Men faktisk er det slet ikke et, som dette afsnit skal handle om.
For hvis først en, der er på jobjagt, støder på en jobbeskrivelse fra jer, som de er interesserede i, så vil de være tilbøjelige til at udforske jeres virksomheds LinkedIn-side. Derfor har man på denne platform også en enestående mulighed for at skille sig yderligere ud gennem bl.a. employer branding.
På sin LinkedIn-side bør man nemlig regelmæssigt promovere eksempelvis, hvilke initiativer man tager for at pleje sine medarbejdere, hvilke spændende arbejdsopgaver de håndterer på daglig basis samt hvordan virksomheden udvikler sig. Alle disse budskaber kan være med til at afstemme kandidaters forventninger og gøre dem begejstrede for mulighederne hos jer, på en måde som er svær at opnå andetsteds. Skriver man det f.eks. meget eksplicit på sin karriere-side, kan det hurtigt fremstå som såkaldt ’virtue signaling’ (hvor man påstår, at man gør ting eller har visse værdier, som reelt ikke er tilfældet).
Poster man det derimod på sin side på LinkedIn, vil selvsamme budskab fremstå mere troværdigt, da man kan se håndfaste beviser fra f.eks. medarbejdere, der udtaler sig. Dertil åbner man sig også op for kommentarer, så hvis medarbejdere kommenterer positivt på de initiativer, der bliver postet om. Sender det et tydeligt og tillidsfuldt signal til andre potentielle fremtidige kolleger om, at tingene reelt forholder sig sådan, som de bliver præsenteret.
Derfor bør man ikke underkende værdien af kontinuerlig organisk aktivitet på sin virksomheds LinkedIn-side, da dette kan have mere vidtrækkende konsekvenser, end man ved første øjekast umiddelbart forestiller sig.
Vi håber, at denne artikel kan hjælpe dig med at udnytte nye platforme i din rekrutteringsproces og inspirere dig til, hvordan du bør differentiere din kommunikation og budskaber afhængigt af, hvor de bliver præsenteret. Du ønskes held og lykke med at tiltrække det helt rette talent til din virksomhed!