Hvad er hjemmesidehastighed?
Hjemmesidehastighed dækker over den tid, som det tager at indlæse indholdet på en hjemmeside.
Senere i denne artikel uddyber vi en række af de tekniske begreber, som benyttes til at måle de forskellige stadier af en hjemmesides hastighed.
Hvorfor er min hjemmesides hastighed vigtig?
Sidehastighed er et af de parametre, som påvirker brugernes tilfredshed med virksomheders hjemmesider allermest. Ofte undervurderes det af andre, der ikke nødvendigvis tillægger det nogen væsentlig værdi. Hvis man undersøger forskningen på området, viser den dog et tydeligt billede af virkeligheden.
Think with Google udgav i 2017 en artikel, der forklarer at bounce-raten stiger væsentligt, desto længere en side tager om at loade. ‘Bounce’ betyder, at en bruger vælger at lukke den pågældende side. Google identificerede, at hvis en side tager op mod 3sek at loade, stiger bounce-raten med 32%. Tager den derimod op mod 10sek at loade, stiger risikoen for et bounce med 123% (Kilde).
En undersøgelse foretaget af digital.com viste ligeledes, at den største frustration blandt 21% af brugere var langsom hjemmesidehastighed. Samme undersøgelse indikerede, at halvdelen af kunder forlader deres indkøbskurv, hvis de synes, den loader for langsomt. Undersøgelsen påviste også, at langsomme sider efterlader 45% af kunder med et dårligt indtryk af virksomheden (Kilde). Dertil sagde 45% i en undersøgelse foretaget af Unbounce, at de var mindre tilbøjelige til at købe noget fra en side med langsom hastighed. (Kilde)
Flere organisationer har også undersøgt, om der kan observeres en forskel i brugeradfærd, hvis hastigheden forbedres. Deloitte påviste i en undersøgelse, at så lidt som en 0.1sek forbedring af loadingtiden forøgede konverteringsraten med hele 8%. Hertil sagde 61% af brugere også, at de stoppede med at handle hos en virksomhed, fordi en konkurrent tilbød en bedre oplevelse (Kilde).
Selvom de konkrete numre varierer en smule på tværs af undersøgelser, taler forskningen alligevel et tydeligt sprog. Hastighed er vigtigt! Du kan have verdens dygtigste markedsføringsafdeling, der producerer fænomenalt indhold til din hjemmeside. Men hvis hjemmesidens indhold loader langsomt, vil det væsentligt begrænse, hvor mange der gider at se det. Derfor skal du være opmærksom på din sides hastighed.
Tekniske Specifikationer & Værktøjer
I fagligt øjemed findes der en række begreber, som adskiller de forskellige stadier, hvormed en hjemmesides hastighed måles og defineres. Vi har udvalgt et par af de mest relevante.
Tid til Første Byte (TTFB) = Den tid som det tager, før din enhed modtager den første byte af information fra webserveren, hvor hjemmesiden hostes. På nogle hjemme øjebliksvis opleve en hvid skærm, når du besøger en ny hjemmeside. Den hvide skærm indikerer perioden, hvor din enhed endnu ikke har modtaget nogen information.
First Contentful Paint / Første Udfyldning (FCB) = Det er det første indhold, som dukker op umiddelbart efter den hvide skærm. Det kan være så lidt som blot en knap, menu, billede el.lign. Det eneste der afgør dette stadie, er blot at der skal være noget indhold. Det er ikke afgørende hvor meget.
Largest Contentful Paint / Største Udfyldning (LCP) = Dette begreb dækker over den hastighed, som det tager at indlæse det største element på siden. Det største element vil ofte være et billede eller en video. Derfor er LCP en god indikator for, hvornår hele siden kan anses som værende indlæst.
Disse begreber benyttes i forskelligt omfang indenfor branchen til at vurdere de forskellige stadier af en sides hastighed.
Hvis du ønsker at undersøge din sides hastighed og se præcist, hvor der er plads til forbedringer, så anbefaler vi Google Pagespeed Insights til formålet.