EEAT står for Experience, Expertise, Authority og Trustworthiness. På dansk: Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed.
Og hvorfor skal du så vide det? Det skal du, fordi det er et essentielt begreb i arbejdet med SEO. Det er nemlig et af de mest centrale parametre, som Google bruger til at vurdere kvaliteten af indholdet på din hjemmeside. I modsætning til mange andre koncepter indenfor SEO står dette endda sort på hvidt i Googles Search Quality Rater Guidelines.
Men hvad dækker de forskellige begreber over?
Experience (Erfaring)
Experience omhandler afsenderens konkrete erfaring med det emne, som indholdet omhandler. Dette kan iscenesættes på flere forskellige måder. Men en god metode er at italesætte afsenderens egen erfaring med det pågældende emne, hvor lang tid har personen arbejdet med det, har personen nogle konkrete kvalifikationer indenfor emnet, kan man linke til noget andet personen har skrevet om emnet tidligere, er personen uddannet indenfor området osv.
Hvis den personlige afsender-vinkel ikke fungerer for det specifikke stykke content, du sidder med, kan man i stedet italesætte en organisations erfaring. Det kan dog svække budskabet lidt, da det menes, at den beviselige personlige erfaring kan vægte lidt tungere. Dog kan dokumenteret organisatorisk erfaring bestemt også være værdifuldt for at underbygge sine argumenter og budskaber i SEO-indhold. Disse argumenter kan samtidig understøttes af content, som taler specifikt til din/jeres erfaring. Dette kan eksempelvis være udtalelser fra kunder, som har brugt jeres services eller produkter, samt videotestimonials, hvor en eller flere personer på kamera fortæller om deres oplevelse med jer.
Expertise (Ekspertise)
Dette punkt handler om, at I skal fremvise jeres ekspertise indenfor det pågældende område/emne. Her skal I adskille jer selv ved at fremvise så mange specifikke eksempler som muligt på, hvorfor I ved mere om netop dette emne end andre. Dette kan eksemplificeres og understreges yderligere ved brug af f.eks. blogs, artikler, cases, statistik og meget mere.
En særligt god måde at fremvise sin ekspertise på er netop ved at lave indhold, som kan hjælpe andre til at blive bedre til at arbejde med det pågældende emne. Hvis man kan komme omkring mange facetter ved et emne og samtidig gå i detalje med hvert enkelt, vil det være tydeligt for både mennesker og algoritmen, at man ved meget om emnet.
Authority (Autoritet)
Authority refererer til det begreb, der indenfor SEO kendes som topical authority (red. Emneautoritet på dansk). Dette omhandler hvor god du er til at vise, at du har autoritet til at udtale dig om det specifikke emne. Modsat det forrige ’ekspertise’-begreb, kræver autoritet ekstern bekræftelse for at nå helt til tops indenfor dette parameter.
Netop derfor er særligt linkbuilding helt essentielt for at få succes med at opbygge autoritet omkring et emne. For når andre linker til dig, indikerer det, at du har styr på det, som du skriver om. Dette fortæller dermed Googles algoritme, at du har ’topical authority’ i forhold til det pågældende emne. Samtidig kræver det også, at man opbygger stærk intern linkbuilding. Dette gøres som regel ved at skrive om flere forskellige aspekter af det samme eller relaterede emner, for derefter at linke til sine mange forskellige ressourcer diverse relevante steder på sin hjemmeside. Sådan beviser man nemlig, at man har styr på alt, der vedrører emnet.
Trustworthiness (Troværdighed)
Betydningen af troværdighed ligger umiddelbart i selve ordet. Men hvad det indebærer i praksis, er til gengæld en helt anden sag. Det kræver nemlig, at man for det første er gennemsigtig omkring sine services, samt at det tydeligt fremgår, hvem og/eller hvilken organisation, der administrerer hjemmesiden. Samtidig er det også vigtigt, at man ikke pynter på sandheden i sit indhold. Bruger man f.eks. falske anmeldelser eller påstår falske ting, som at man eksempelvis har mere erfaring end man reelt har, vil det påvirke ens rangering negativt.
Det samme gør sig delvist gældende, hvis man begynder at udtrykke sig meget entydigt omkring et emne, hvor der ikke nødvendigvis er et meget entydigt eller specifikt svar. Det kan nemlig resultere i, at mennesker får en fejltolkning af et emne, der er mere komplekst, end det fremgår af jeres indhold – og det bryder algoritmen sig bestemt ikke om!
Med det sagt er der også væsentligt flere detaljer og elementer til EEAT-frameworket end det, som vi har beskrevet heri. Men forhåbentlig kan dette overblik være grunden til, at du overvejer, hvordan din organisation kommunikerer i jeres indhold, så I fremadrettet kan gøre en endnu mere målrettet indsats for at nå til tops i søgemaskinerne.