SEO kan være en vanskelig størrelse at tage hul på. Når du søger efter hjælp til det, bliver du mødt af kilometerlange sider, som ofte forvirrer mere end de gør gavn. Derfor præsenterer vi i denne sektion tre centrale koncepter, som hurtigt vil klæde dig på til at tage hul på arbejdet med søgemaskineoptimering:
1. Skriv til mennesker
Mange tror fejlagtigt, at SEO handler om at regne ud, hvordan algoritmen fungerer og så skrive efter et specifikt format, der rammer præcis det, som Google gerne vil have. Der er selvfølgelig en snert af sandhed i denne påstand, men det er langt fra hele sandheden. Det er en god idé at have et blik for, hvad Google mener er godt indhold. Men deres parametre for vurdering af indholdskvalitet ændrer sig løbende, så hvis du vil se reel langvarig succes, skal du skrive til mennesker! For det er mennesker, der søger efter ting på internettet, og det er deres opmærksomhed, som du skal fange. Her taler vi specifikt om ’search intent’, hvilket betyder den intention, der ligger bagved en søgning. Det er disse ’search intents’, som du skal stræbe efter at besvare så fyldestgørende som muligt, hver gang du skriver nyt indhold.
2. Få styr på strukturen
I livet fungerer ting generelt bedst, når man følger en struktur – det samme gør sig gældende med SEO! Du skal have styr på at lave en god title- og meta-beskrivelse til alle dine landing pages. Du skal inddele din sides indhold i passende afsnit med hver sine emner/kategorier. Du skal strukturere dine sider, så de løbende inkluderer andre relevante søgetermer, som passer til hovedemnet. Der skal gerne være andet indhold såsom billeder, videoer mm., der bryder teksten. Og så skal du lave relevant ekstern og intern linkbuilding til dine sider. Det er sådan set det – har du styr på disse ting, har du et rigtig godt udgangspunkt for at nå højere op i søgeresultaterne.
3. Vær konsekvent
Sørg for løbende at holde dit indhold opdateret. Hvis Google ser, at du tilføjer nyt indhold og opdaterer din side, vil de også automatisk vide, at du gør en indsats for at lære mere fra dig om de emner, som du ved noget om. Når du eksempelvis opdager et nyt emne eller område, der kan bidrage med et nyt perspektiv på noget, som du i forvejen skriver om, er det en god idé at tilføje det. Sådan fremviser du din ekspertise og udbygger løbende et bibliotek af indhold, der netop bevidner, at du ved, hvad du taler om. Dertil kan det være fordelagtigt at holde øje med nye trends og tilpasse ældre indhold, så det i højere grad matcher nyere formater eller præferencer fra søgemaskinernes side.