Hvad er en konvertering?
Enhver hjemmeside, der designes af en professionel webdesigner, udvikles med et formål for øje. Formålet er den handling, som man ønsker, at de besøgende på hjemmesiden skal foretage sig. Præcis hvilken handling, man ønsker, afhænger meget af, hvilken virksomhed, der designes til, og derfor identificeres formålet altid i fællesskab med partnervirksomheden. Eksempler på en ønsket brugerhandling kan være: et køb, tilmelding til et nyhedsbrev, download af en e-bog, at brugeren ser en video eller meget andet.
Men hvad er en konvertering så? En konvertering er det, man i fagsprog kalder det, når en besøgende på en hjemmeside foretager sig den handling, som virksomheden ønsker. En hjemmeside kan sagtens have flere konverteringsmuligheder, men disse opdeles ofte i én primær samt flere sekundære konverteringskategorier.
Derfor har en kompetent webdesigner altid den ønskede brugerhandling med i sine overvejelser, når en ny hjemmeside designes. På den måde sørges der for, at de besøgende kontinuerlig eksponeres for en eller flere konverteringsmuligheder i takt med, at de udforsker hjemmesiden.
Konverteringsoptimering – Hvad betyder det egentlig?
Konverteringsoptimering er et bredt begreb, der dækker over de parametre, som en webdesigner kan justere for at øge chancen for, at hjemmesidens besøgende foretager sig den ønskede handling.
Det kan ikke definitivt siges, hvilke parametre der er de vigtigste i denne sammenhæng, da det ligeledes er stærkt afhængigt af virksomhedens profil og hjemmesidens opsætning. Dog er der nogle generelle tendenser, der kan påvirke konverteringsraten positivt eller negativt.
(Konverteringsrate: (Besøgende på hjemmesiden / Konverteringer) x 100 = Konverteringsrate i %).
Nogle af de helt konkrete parametre, som man skal have fokus på, er:
Loadingtid – Loader din hjemmeside samt alle dens undersektioner hurtigt? Hvis ikke kan det forårsage, at dem som bruger din hjemmeside stopper deres besøg og dermed ikke konverterer. I nyere tid er der en stigende tendens til, at digitale brugere har en lav koncentrationsevne. Det vil sige, at hvis ikke din hjemmeside og dens indhold stimulerer brugeren, eller hvis det er besværligt for dem at skifte mellem indholdet, stopper de deres besøg. En undersøgelse foretaget af Deloitte i 2019 viste, at hvis man sænkede loadingtiden på en hjemmeside med blot en tiendedel, øgedes konverteringsraten 8.4% til 10.1%. Her kan man virkelig snakke om små justeringer, der gør en stor forskel! Du kan læse mere om loadingtid i vores artikel om emnet her
Responsivitet & Brugervenlighed – Hvis ikke alle elementer på din hjemmeside er nemme at benytte, kan det forårsage frustration hos brugeren. Hvis ikke brugeren forstår de forskellige elementers formål eller funktionalitet, kan brugeren, grundet irritation, vælge at stoppe deres besøg. Derfor er det en webdesigners fornemste opgave at sikre, at alle elementers formål og funktionalitet altid fremstår klart og tydeligt for den besøgende. Ligeledes skal din hjemmeside være udformet således, at den kan besøges fra en hvilken som helst enhed og fremstå intuitiv og appellerende på samtlige enheder. Vil du vide mere om Responsivitet? Læs med her
Sprogbrug og Grammatik – Specielt hos nogle kundesegmenter kan sprog have større betydning, end man tror. Derfor er det essentielt, at man justerer sit sprogbrug efter formålet med siden. På introduktionssider såsom forsiden er det vigtigt, at man holder sit sprog kort og kontant, så den besøgende hurtigt kan danne sig et overblik over ens brand og services uden at skulle igennem en masse unødvendig information. På denne type side skal man ikke dykke ned i hele virksomhedens historie eller i lange omstændige eller tekniske forklaringer. Disse skal man til gengæld gemme til undersider, hvor det tydeligt klargøres for brugeren, at den pågældende underside er dedikeret til uddybende information. På den måde er den besøgende ikke tvungen til at læse en masse indhold, som de ikke ønsker. Derimod kan de selv tilvælge præcis den mængde information, de ønsker at få. Ligeledes er det vigtigt for virksomheder, at deres hjemmesides tekster er grammatisk korrekte. Nogle brugere vil opfatte virksomheden som uprofessionel, hvis dette ikke er tilfældet, og de vil hurtigt forlade siden igen.
Disse er blot tre konkrete eksempler på parametre, der kan påvirke konverteringsoptimeringen og dermed din virksomheds digitale succes. Derudover findes der et utal af andre parametre, som påvirker konverteringsraten. Disse vil altid være afhængige af, hvilken type hjemmeside din virksomhed har. Derfor gennemgår vi i de følgende to sektioner nogle gængse tips til konverteringsoptimering på henholdsvis en almindelig hjemmeside og en webshop.
Konverteringsoptimering på en hjemmeside
Konverterer du ikke nok besøgende? Måske præsenterer du dem ikke for de rigtige ting indenfor en hensigtsmæssig tidsramme.
Det er afgørende, at dine kunder opfatter din virksomhed som troværdig og autentisk, uanset hvilken type forretning du driver. Der er mange ruter at tage, når du skal iscenesætte dig selv som troværdig overfor dine kunder. En af de hyppigst brugte, er det, som vi i fagsprog kalder social proof. Dette er et vidtrækkende begreb, som ikke udelukkende dækker over digital selviscenesættelse. Generelt indebærer begrebet, at en anden person anbefaler noget til dig. For eksempel kan social proof blot være, at en af dine venner anbefaler dig at tage ud og spise på en restaurant, som de for nylig har besøgt. I digitalt format ser vi det dog oftest brugt i form af kundeudtalelser(testimonials), kundecases og ratings (Trustpilot, google mybusiness anmeldelser osv.).
Hvis disse benyttes korrekt, kan dine besøgende hurtigt få et overblik over de positive oplevelser, som tidligere kunder har haft hos dig. Måske kan de også læse, hvordan din virksomhed har løst et specifikt problem for en anden virksomhed. Hvis en besøgende ser, at andre har været glade for din service, er det med til at opbygge troværdighed hos dem. Opbyggelse af troværdighed er med til at øge chancen for, at de besøgendes interesse for din virksomhed fastholdes. Dermed bruger de længere tid på din hjemmeside, og herigennem øges muligheden for, at de konverterer.
Konverteringsoptimering på en webshop
På en webshop er kunderejsen specielt vigtig. Det er altafgørende, at man får sin webdesigner til at gennemtænke hvert enkelt skridt i købsprocessen for at sikre, at ingen overflødige elementer inkluderes. Når først en kunde har tilføjet varer til deres kurv, er det essentielt, at de hurtigt kan finde deres vej til checkout uden besvær. Grunden hertil er, at ved hvert eneste overflødige skridt, som kunden tages igennem, er der en chance for, at de ombestemmer sig og falder fra. Derfor er det vigtigt at eliminere disse muligheder i så vidt et omfang som muligt. En optimal og velgennemtænkt købsrejse er altså med til at øge din konverteringsrate betragteligt.
Et andet koncept, der ofte benyttes på webshops, er nudging. Nudging er et fagbegreb, som på dansk betyder ‘at puffe’, hvilket indebærer, at man skubber den besøgende i en bestemt retning. På webshops manifesteres nudging sig ofte som ‘Urgency’ eller ‘Scarcity’.
Urgency kan på dansk oversættes til, at noget er ‘akut’ eller ‘haster’. På webshops finder man tidsbegrænsede specialtilbud, der har til hensigt at overbevise kunden om, at det er vigtigt, at de handler lige nu, før dette specialtilbud udløber.
Scarcity er et beslægtet begreb, der på dansk kan oversættes til ‘knaphed’. Dette ses ofte benyttet, hvis der kun er et bestemt antal af en vare på lager, eller når der kun er få billetter tilbage til en bestemt begivenhed. Ligesom ‘urgency’ har dette til hensigt at overbevise kunden om, at de skal handle nu og altså ikke vente til senere.
Disse praksisser er vidt udbredte, og det er der en god grund til. Hvis man udnytter disse tricks strategisk på sin webshop, vil man opleve en anseelig forøgelse af konverteringsraten, og man kan begynde at eksperimentere med, hvilke tilbud der virker allerbedst hos ens målgruppe.
Er man ikke er forsigtig med brugen af disse tricks, kan de dog have den modsatte effekt og i stedet ende med at skræmme kunder væk, fordi de ikke kan finde hoved og hale i mængden af tilbud. Derfor anbefaler vi, at man konsulterer en webdesigner eller markedsføringsekspert, hvis man ønsker at benytte sådanne værktøjer på sin webshop. Ved at indhente hjælp fra en professionel, kan man sikre sig, at disse virkemidler udelukkende benyttes i de strategiske sammenhænge, hvor de kan opnå størst effekt. Dermed vil man få de bedste resultater, og konverteringsraten vil forøges.
Vil du vide mere om konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering kan måske virke som en uoverskuelig størrelse. Frygt ej, vi er eksperter i at optimere hjemmesider og webshops specifikt til vores kunders målgrupper. Vi har helt styr på fagbegreberne, og vi forklarer dem hjertens gerne til dig!
Kontakt os i dag for et uforpligtende møde om, hvordan du bedst optimerer konverteringsraten på din hjemmeside.