Hvad er responsivt webdesign?
Traditionelt benyttes begrebet ‘responsiv’ om et design, som automatisk tilpasses den enhed, hvorfra hjemmesiden besøges. Uanset om en responsiv hjemmeside benyttes fra en telefon, tablet eller computer vil designet automatisk blive skaleret, så det fremstår overskueligt og appellerende for brugeren af den pågældende enhed.
Hvad er formålet med responsivt design?
Formålet med at lave responsive designs er at øge brugertilfredshed og minimere dårlige oplevelser. Men hvorfor er det vigtigt for din virksomhed?
Adobe undersøgte brugeres holdning til indhold på hjemmesider. Denne undersøgelse viste, at det allervigtigste parameter er, at indholdet tilpasses til den enhed, som de bruger. Hele 65% af brugere fra hele verden indikerede, at dette var meget vigtigt for dem (Kilde). Ligeledes foregår 54% af alle hjemmesidebesøg i dag fra mobile enheder. Hertil pointerer Deloitte i et nyligt studie, at den moderne forbruger er en ‘mobile-first’-bruger, og at virksomheder derfor skal lægge stor vægt på at optimere brugervenligheden på mobile platforme (Kilde). Dette er langt fra tilfældet i dag, da det bl.a. gennemsnitligt tager 87% længere for en hjemmeside at loade på mobilen, end det gør på en computer (Kilde). (Læs mere om loadingtidens effekt på dine salg her).
Det kan lede til stor frustration hos brugeren, hvis de føler, at deres besøg og oplevelse hindres af teknik, som de ikke forstår. Det er derfor afgørende, at design og funktioner ikke udgør en barriere for brugernes ønskede handlinger.
Et andet studie indikerede, at 88% af kunder er mindre tilbøjelige til at vende tilbage til en hjemmeside, hvis de har haft en dårlig oplevelse på siden (Kilde). Derfor kan et design, der ikke er responsivt, forårsage, at en virksomhed mister en tilbagevendende kunde. Det er altså ikke blot et engangsbeløb en virksomhed kan gå glip af, men derimod mange kontinuerlige køb, hvis kunden handler andetsteds.
67% af brugere sagde ligeledes, at de er mere tilbøjelige til at købe noget fra en mobilvenlig hjemmeside (Kilde). Derudover indikerer en nylig undersøgelse foretaget af Sleeknote, at 75% af gentagelseskøb foregår online (Kilde). Så det er muligt, at kunden har en god oplevelse i en fysisk butik, men hvis denne positive oplevelse ikke reflekteres på virksomhedens digitale platforme, vil helhedsbilledet af virksomheden potentielt lide et tab. Google sagde ligeledes i en af deres ‘Think with Google’-undersøgelser fra 2017: “Giv kunder den mobiloplevelse, som de forventer, eller se dem forsvinde andetsteds hen – og hurtigt.”. (Kilde)
Disse tendenser gør sig ikke kun gældende på webshops. Alle hjemmesider har til hensigt at konvertere de besøgende i et vist omfang. De samme principper gælder også på hjemmesider, hvis formål er at opnå tilmeldelse til et nyhedsbrev, kontakt fra en potentiel kunde, en booking eller andet.
Hvis din side er af ældre dato eller er designet uhensigtsmæssigt, er det ikke sikkert, at den skaleres ordentligt på forskellige enheder. Det er derfor en essentiel del af enhver professionel webdesigners arbejde at sikre, at deres design kan skaleres til en enhver tænkelig enhed. Det er dog vigtigt at påtale, at designet ikke nødvendigvis behøves at være 100% ens på tværs af enheder. Det vigtigste er, at funktionaliteten er i top på alle tænkelige steder, samt at navigationsmulighederne er nogenlunde ens.