Den 1. juli 2023 udfases Googles Universal Analytics (UA), som i dag benyttes af tusindvis af danske virksomheder. Universal Analytics har hidtil været et af de mest udbredte værktøjer til at analysere brugerstatistikker på hjemmesider og webshops. Universal Analytics erstattes i stedet af Google Analytics 4 (GA4), som er Googles nyeste skud på stammen indenfor digitale analyseværktøjer.
Hvad ændrer sig med GA4?
- Mulighed for dataeksportering til tredjepartsprogrammer
- Øgede GDPR-hensyn
- Nyt interface
- Bedre rapporteringsmuligheder
- Forbedret machine-learning
Modsat UA kan man i GA4 eksportere sin data til brug udenfor Google Analytics’ økosystem. Det vil sige, at du fremover kan anvende din data i andre øjemed eller yderligere analysere dataen i tredjepartsprogrammer med anden funktionalitet.
Derudover har Google med lanceringen af GA4 forbedret dele af deres GDPR-compliance. Dele af funktionaliteten i UA blev kraftigt kritiseret af instanser såsom EU for ikke at have indlejret tilstrækkelige mekanismer, der sørgede for at overholde GDPR-hensyn. Google har i den nye GA4 forsøgt at efterkomme denne kritik og taget væsentlige skridt mod at forbedre de tidligere kritisable dele af UA. Det ligger dog fortsat hen i det uvisse, hvorvidt at forbedringerne har været tilstrækkeligt gode til at få bl.a. EU's accept. Dog kan det med sikkerhed siges at være væsentligt bedre end mulighederne i UA.
Google Analytics 4 inkluderer desuden en helt ny brugerflade (interface), som tilbyder unikke muligheder for at tilrettelægge bl.a. kategorier og menuer, så de passer præcis til jeres præferencer. I næste sektion kan du lære meget mere om, hvordan det nye interface kommer til at påvirke din arbejdsdag, og du kan desuden se en film, der introducerer de nye interface-funktioner.
I Universal Analytics var mulighederne for custom rapporter væsentligt begrænset af de trackingparametre, som kunne tilknyttes de enkelte begivenheder, heraf var der kun tre parametre i alt. I GA4 er der derimod hele 25 forskellige parametre, der kan tilknyttes enhver tænkelig begivenhed. Det giver helt nye muligheder for at opnå specifikke data på dine brugeres adfærd på din hjemmeside.
Slutteligt er AI-integrationen i GA4 betydeligt bedre end i UA. Machine learning understøtter en række af GA4's funktioner på flere forskellige måder. Blandt andet hjælper AI’en dig med at:
- Udfylde huller i din data
- Generere forudsigelser om dine kundesegmenter
- Opdage anomalier i dit datasæt
- Påpege trends blandt kunder og besøgende.
Grundet de store GDPR-krav, som i dag pålægges enhver virksomhed, og specielt IT-giganter såsom Google, er der visse datapoints, som det er forbudt for GA at indhente. Her spiller AI’en en vigtig rolle, da den ud fra kendskab til generelle datastrukturer kan udfylde disse huller i din data med de mest realistiske forudsigelser. Derigennem forbedres dine datasæt og bliver mere pålidelige i senere analyser. Derudover bistår GA4's machine learning system med en lang række yderligere små og store forbedringer og udvidelser af dine data. Dette er med til at sikre, at du får data, der er så præcist og troværdigt som muligt.
Hvordan påvirker det dig?
Overgangen til Google Analytics 4 har en række praktiske implikationer for dig og din virksomhed. Først og fremmest er der to datoer, som I skal være opmærksomme på.
1. juli 2023 – Understøttelsen af Google Universal Analytics’ funktioner stopper – Der kan ikke længere indhentes data gennem programmet, og det holdes ikke længere opdateret.
Ca. 1. januar 2024 – Google Universal Analytisk lukkes helt ned, tidligere analyser og rapporter vil ikke længere være tilgængelige.
I praktisk øjemed betyder det, at du fortsat vil kunne tilgå dine data i UA ca. 6 måneder efter at programmet officielt lukkes. Dog anbefaler vi, at du snarest muligt overgår til GA4, da det vil give dig væsentligt længere tid til at forstå det nye program og dets funktionalitet. Ligeledes kan du allerede nu eksportere al din data fra UA til GA4, så du kan bibeholde det historiske overblik over din dataudvikling. Herigennem kan du undgå unødvendig stress i forbindelse med overgangen til GA4 og i stedet tage overførslen stille og roligt i etaper gennem de næste par måneder.
En struktureret overgang vil give dine medarbejdere rigeligt tid til at blive familiære med de nye funktioner og det nye interface, så I kan få mest muligt ud af GA4's funktionalitet. Hvis I allerede nu ønsker at starte overgangen, kan I nedenunder finde en video, der gennemgår brugerfladen i Google Analytics 4.
Derudover vil en af konsekvenserne af overgangen til GA4 simpelthen være, at I får bedre data. Såfremt at jeres medarbejdere forstår at udnytte de nye funktioner og muligheder for tracking, vil I opnå endnu højere indsigt i jeres brugersegmenters opførsel, tilbøjeligheder og præferencer end I nogensinde har haft før.
Har I brug for hjælp til overgangen til GA4?
Hos Jysk Webbureau er vi eksperter i Google Analytics, vi hjælper jer med at udnytte jeres fulde potentiale, så I kan få mest muligt indsigt i jeres kunders vaner. Vi assisterer gerne med opsætning og vejledning i GA4’s mange forskellige funktioner, så jeres medarbejdere selv kan blive superbrugere af Google Analytics.